Sådan anmelder man

Fire gode råd til anmeldelse af byggeaffald - læs mere nedenfor.

Udfyld anmeldeskema
Det er nemt at anmelde byggeaffaldet. Det eneste, du skal gøre er, at udfylde og indsende et anmeldeskema, som du kan finde på din kommunes hjemmeside eller via de offentlige portaler: 

Anmeld byggeaffald

 

Er du håndværker, kan du vælge at bruge:

https://indberet.virk.dk/indberetninger/master/Anmeld_bygge-_og_anlaegsaffald

 

Fire gode råd til anmeldelse af byggeaffald

1. Forvent at dit byggeaffald skal anmeldes. Reglerne gælder de fleste byggeprojekter, og som udgangspunkt skal du regne med, at reglerne også gælder dit byggeprojekt.

2. Brug kommunens hjemmeside eller de offentlige portaler til at anmelde byggeaffaldet. Her kan du finde et anmeldeskema, som du skal udfylde og sende til kommunen.

3. Anmeld affaldet, inden du går i gang med at bygge om. Du skal anmelde affaldet til kommunen to uger inden, du renoverer eller river ned. På den måde får kommunen tid til at vejlede dig, så miljøskadelige stoffer fra byggeaffaldet ikke spredes.

4. Tjek om bygningen er bygget eller renoveret i perioden mellem 1950 og 1977. Hvis det er tilfældet, er der risiko for PCB, og så skal anmeldelsen suppleres med en screening og evt. en kortlægning for PCB.


Du kan læse mere om anmeldereglerne på Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk eller på facebooksiden: www.facebook.com/godthaandvaerk